Jan 30, 2011

Makanan untuk menurunkan paras kolestrol

Tips Makanan2 yang boleh membantu menurunkan Kolestrol...



1. Kuaci -Kaya Kandungan Zat besi.Zat besi boleh turunkan kadar Kolestrol LDL(Jahat). Kuaci jenis tawar seperti biji labu dan bunga matahari mempunyai kadar Zat Besi yang lebih tinggi.
2. Epal- Memakan sebiji Epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol. Ia menstabilkan kandungan zat & mencegah lemak dalam badan. epal hijau lagi bagus...

3.Oat-Serat mudah larut didalam Oat boleh mengurangkan risiko sakit jantung.

4.Soya- Mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin dan zat galian. Mampu menghindarkan penyakit Jantung & diabetis. Kaya dengan Kalsium dan mineral yang membantu memecah lemak dan menyusutkan kadar lemak LDL dan meningkatkan kadar lemak HDL (Baik)
5.Kacang Tanah - Kacang yang dipanggang kaya dengan lemak HDL dan Vitamin E.

6.Jambu Batu - Mampu menurunkan kolestrol sebanyak 18.8%. Disyor mengambil 400g jambu batu sehari. Bagus untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa mengetepikan diet seimbang. Vitamin C didalam 100g Jambu batu sama dengan 2.5 bili Lemon.
7.Buah Kering-Banyak jenis buah keribng, tetapi limau dipercayai mengandungi lebih banyak Flavanoid yang mampu menyingkirkan lebihan lemak jahat.

8.Kiwi-Mengandungi banyak Vitamin C yang mencegah lemak Jahat.
9.Kismis-Membantu menurunkan 8% kolestrol dalam darah.Pada yang inginn menurunkan berat badan, makan 400g sehari.

10.Ikan Tuna-Mengandungi sumber asid lemak Omega 3 yang khusus melindungi tubuh dari lemak LDL. Ikan Keli pun sama.

No comments:

Post a Comment